Onderwerp

Ledenwerving

Leden maken de vereniging. Met ruim 200.000 leden en 800 lokale afdelingen is KBO-PCOB in het hele land vertegenwoordigd. Om samen nog sterker te staan is het belangrijk voortdurend nieuwe leden te werven. Hoe pak je dat op een creatieve en enthousiaste manier aan? Waar kan je aan denken en wat moet je vooral niet doen?

Belangrijk is: kies voor een aanpak die bij jullie past. Verplaats je ook in de senioren die je wilt werven. Waar hebben zij behoefte aan? Wat zijn hun verwachtingen en wat kan jij voor hen betekenen? Stem daar de aanpak op af. Zorg er ook voor dat je zelf enthousiast bent over de actie. Want als je zelf achter je boodschap staat, is het effect vele malen groter.

Zelf aan de slag

Nieuwe leden werven voor uw afdeling kan dus op veel verschillende manieren. Maar hoe pak je dat aan?

  • Zijn er vrijwilligers of leden die het leuk vinden om mensen te benaderen? Vorm een vast ledenwerfteam met creatieve en enthousiaste vrijwilligers.
  • Kies een benadering die past. Alles is mogelijk, maar weeg af wat voor jullie een goede werkwijze is.
  • Laat je inspireren door wat andere afdelingen doen. Zo kun je gebruikmaken van ervaringen van anderen.
  • Maak gebruik van onze promotiematerialen. Zie zijbalk.
  • Het magazine van KBO-PCOB is ook zeer geschikt als hulpmiddel bij ledenwerving.
  • Werk aan zichtbaarheid, laat zien wat de afdeling doet. Kijk bij Successen (bovenin menubalk) wat afdelingen allemaal doen.
  • Zorg voor een aantrekkelijk voordeelpakket. Lokaal voordeel kan interessant zijn voor potentiële leden. We hebben ook een pagina over leden(pas) voordeel.
  • Stel een duidelijke boodschap op. Wat kan een nieuw lid verwachten van KBO-PCOB? Wat maakt jouw afdeling aantrekkelijk?
  • Geef niet te snel op. Leden werven is een uitdaging, maar met de juiste aanpak kan het zeker succesvol zijn.